Yamaha CDX-1060 tweak

www.MGP-ProjectS.com

Resume in English

A couple of viewers of this page have asked me for an English translation.
I haven't had the time yet. However I've made a short resume of the changes I've implemented so far:

In short terms tweak project is to replace the three dual operational amplifiers in each channel (one 5532 and two M5220L) with BB OPA-2134 and then decouple every one of them with 100nF, 630V polypropylene paralleled with 100uF, 35V high speed capacitors. 

I also replaced the 16.9433MHz 50ppm clock crystal with a 5ppm type. The clock regenerator chip is also decoupled in the same way as the operational amplifiers. 

In my opinion the decoupling and the clock crystal gives a much better definition of 3D dimensions, a deeper and wider sound image with better resolution.

The OPA-2134 gives more warmth and “live performance” to the sound.

When listening to an artist hitting an “s”-sound the original CDX-1060 has a tendency to draw the artist to the centre of the stereo perspective regardless the artist’s position and the “s”-sounds feels almost sharpened and amplified. The tweaked CDX-1060 softens the “s”-sounds and has more control of the perspective.

 

Indledning

Da jeg i midten af 90'erne købte servicemanualen til bl.a min CD afspiller, og til min store skræk fandt ud af, at Yamaha bl.a havde valgt at benytte 5532 op.amps. i analogtrinnet, har jeg gået og puslet med idéen om at forsøge at lave en generel opgradering af denne - endda lave en ny DAC.

Lyden fra CDX-1060 er nuanceret og detaljeret, men dybdeperspektivet i rummet mangler tildels. Breddeperspektivet er nogenlunde godt. Afspilleren har desværre tendens til kraftige s-lyde, hvilket sker på beskostning af breddeperspektivet. Afspilleren mangler desuden en del "live"-stemning og drive.

I sommeren 2003 lånte jeg en Gryphon Tabu Century, hvilken efter min mening kombinerer de bedste træk fra såvel rør som transistorer. Diskanten og mellemtonen er enormt detaljeret, naturtro og behagelig, uden nogensinde at være påtrængende og trættende - hvilket gør at man kan lytte til den i timevis. Diskanten kan ved første lyt virke en smule dæmpet - i forhold til min Yamaha AX-1070. Bassen rækker dybt, og der hersker fuldstændig kontrol.

Med andre ord et perfekt match til mine AudioVector 6X. Her er der også en fremragende sammenhæng i diskant/mellemtoneområdet, som ligeledes er detaljeret og behagelig. Højtaleren er enormt svær at placere i lytterummet idet bassen, grundet de to basporte, hurtigt kan blive buldrende og en ikke særligt indbydende affære. I dens nuværende placering spiller den meget sammenhængende. Højtalerne giver en fremragende "live"-stemning, og giver et enormt drive.

 

 

Komponenter

De umiddelbare indsatsområder er selve clock-krystallet, operationsforstærkere i analogtrinnet samt forbedre afkoblingen på clock-kredsløbet og operationsforstærkerne.

Krystallet bestilte jeg hos LC Audio. 16.9433MHz, 5ppm. Som billedet viser, kom krystallet i en ret stor æske...

Operationsforstærkerne blev indkøbt hos Århus Radio Lager. Jeg anvender Burr Browns OPA-2134, som efter sigende skulle være en ganske vellydende dual op. amp., benyttet af blandt andre Gryphon Audio Designs i deres CDP-1, Thule Audio o.a. Et andet og langt dyrere alternativ til 2134'eren kunne være BB OPA-627 eller 637, men disse op.amps. koster ca. 8 gange prisen af en OPA-2134. Resultatet skulle således også bliver derefter. Da Århus Radio Lager kun hjemtager 10 stk pr. kunde løber det jo alligevel op i underkanten af 3000,- for 10 stk. OPA-627 mod lidt over 300,- for 10 stk. OPA-2134.

Det analoge signal i CDX-1060 er udsat for en heftigt og kraftig filtrering i kraft af mange kondensatorer og spoler i signalvejen, hvilket kun kan være et udtryk for, at deres Single Bit Plus-teknologi sviner ganske forfærdeligt. Ikke underligt, når der foretages en konvertering af et I-PDM til differentielt V signal i selve analogtrinnet.

Det er så her, jeg laver mit første sats. Til konvertering af I-PDM-signalet sidder en Mitsubishi M5220L, som det desværre ikke er lykkedes mig at finde datablad på. Der sidder 2 stk. M5220L og 1 stk. 5532 SIL-kredse i hver kanal. Alle 6 operationsforstærkere udskiftes til  OPA-2134, velvidende at dennes båndbredde på 8MHz kan ske at være for lidt til erstatning for M5220l-kredsene.

Afkoblingskondensatorerne er også købt hos Århus Radio Lager, og er 100nF, 630V Polypropylene samt 100uF, 35V, 105C High Speed elektrolytter.

Operationsforstærkerne og kondensatorerne er indkøbt hos engelsk leverandør via Århus Radio Lager, og er derfor ikke normal lagervare hos Århus Radio Lager.


       


[Click to enlarge] [Click to enlarge] [Click to enlarge]
aut_7101
1280 X 960
124 KB
aut_7102
1280 X 960
189 KB
aut_7103
1280 X 960
134 KB



My Gallery

Yamaha CDX-1060

Designmæssigt er CDX-1060 en meget vellykket afspiller. CD-skuffen er laver af et stykke sort ekstruderet aluminium, med en mørkgrå gummiflade, hvor CD-pladen lægges i skuffen. Der findes kun 4 synlige knapper samt en guldbelagt hovedtelefonsbøsning med tilhørende volumenkontrol på fronten. Resten af de mange knapper er snedigt gemt bag et panel under det orange-gule display, som i øvrigt kan delvis slukkes. Forpladen buer let i top og bund, hvilket gør designet meget gennemført. Fødderne er også ret interessante og består af en spike og en spikeshoe, hvor selve spike'n fikseres af en gummikant på spikeshoe'n. Set på afstand ligner fødderne standard fødder.

       


[Click to enlarge] [Click to enlarge] [Click to enlarge]
aut_7104
1280 X 960
98 KB
aut_7106
1280 X 960
124 KB
aut_7107
1280 X 960
105 KB



My Gallery

Inside CDX-1060

Låget på CDX-1060 består faktisk af en sandwich-konstruktion. Om det er for at give mere stabilitet, holde støj ude eller holde støj inde, er jo et godt spørgsmål...

I analogdelen findes 3 små blikdåser; Den ene gemmer på clock-kredsløbet, og de to andre gemmer hver en M5220L samt 4 temmelig store spoler - om end ikke andet, så store spoler for en DAC...

Ellers er den rimeligt flot opbygget med forsyninger, stelveje osv. Printet bære ikke indtryk af "hovsa"-løsninger. Printet er åbenbart af samme type som i forgængeren CDX-1050, idet der findes et felt på printet til markering af modellen.

       


[Click to enlarge] [Click to enlarge] [Click to enlarge]
aut_7108
1280 X 960
113 KB
aut_7109
1280 X 960
171 KB
aut_7110
1280 X 960
203 KB



My Gallery

Tweakin'

Da de monterede operationsforstærkere er af Single In Line-typen (SIL) og OPA-2431 er af Dual In Line-typen (DIL), skal der fremstilles et par print, således 2134'erne kommer til at stå på højkant. Det er naturligvis ikke den bedste løsning støjmæssigt, men den eneste løsning...

En anden finde er, at M5220l er 8 bens SIL og 5532 er 9 bens SIL. Udover det er analogtrinnet symmetrisk opbygget. Derfor laver jeg 2 typer symmetriske print. Da ingen af indgangene på operationsforstærkerne er koblet til stel, er der ingen idé i at lave afkoblingen på op.amp.-printet, men i stedet på selve CD'ens bundprint.

Da de nye op.amp.-print fylder en smule mere i højden, er der ærgerligt nok ikke plads til at montere de små blikdåser over filtrene. Jeg er meget spændt på hvad det giver af indflydelse på lyden?

Printet blev atter monteret, og der var igen lyd i stuen.

       


[Click to enlarge] [Click to enlarge] [Click to enlarge]
aut_7302
1280 X 960
129 KB
aut_7402
1280 X 960
237 KB
aut_8501
1280 X 960
258 KB
[Click to enlarge] [Click to enlarge] [Click to enlarge]
aut_8502
1280 X 960
239 KB
aut_8503
1280 X 960
245 KB
aut_8504
1280 X 960
208 KB

 

Printudlæg til OPA-2134

Hulprintene til OPA-2134 er forholdsvis simple. Der er to "lus" på hver type print, som desværre ikke kunne undgås. Som tidligere skrevet, foretages forsyningsafkobling ikke her på printet, men på bundprintet i cd-afspilleren. Arbejdsskitse til printudlægget ses nedenfor.

Printudlægget kan downloades i høj opløsning her: opa2134pcb.jpg

       



[Click to enlarge]
opa2134pcb_lowres
568 X 800
101 KB




Konklusion

Jeg har endnu ikke haft et seriøst lyt på afspilleren efter opgraderingen. Jeg har dog haft tid til at spille at par plader med Jazz, Blues, Klassisk samt diverse vokal.

Nu ved jeg godt, at lytteindtrykket efter en sådan opgradering er særdeles subjektiv, idet det kan være svært at huske hvordan den spillede for et par uger siden, men der er ingen tvivl om at breddeperspektivet er en anelse bredere, dybdeperspektivet i rummet er væsentlig større. Placeringen af instrumenter og vokal er betydeligt mere veldefineret og s-lydene er der kun, når de skal være der. Lyden er blevet mere behagelig uden at give afkald på detaljerne og nuancerne. Umiddelbart er der en bedre "live"-stemning end tidligere. Afspilleren er blevet mere musikalsk.

Der er indkøbt 2 stk. fiber hulprint til kr. 101,70, 10 stk. OPA-2134 til 255,00, 20 stk. 100uF lytter til 24,00 og 20 stk. 100nF polypropylene til 67,00 eksl. moms. Krystallet kostede 185,00 inkl. moms. Desuden er der købt et par rækker guldbelagt printstifter til hulprintene.

Der er således købt komponeter for ca. 800,00. Umiddelbart vil jeg mene at det i særdeleshed har været investeringen værd!

Jeg vender tilbage med en mere fyldestgørende lyttetest senere...

www.MGP-ProjectS.com

© 2003, 2004 MGP ProjectS